my exchange year in Crestline, California.

Nederland vs. Amerika

Goeiemiddag Nederland,

Terwijl jullie nu lekker liggen te dromen, zit ik buiten op de veranda in het zonnetje.
Best gek hoor, dat California.. vorig weekend nog in de sneeuw en nu alweer met 15 graden in de zon, maar ik vind het best uit te houden zo.

Ondertussen ben ik al bijna een half jaar van huis, de tijd gaat echt ontzettend snel.. een beetje te snel als je het mij vraagt. Het softball seizoen gaat bijna van start en het 2e school semester is begonnen. Ik heb een aantal van mijn vakken moeten veranderen omdat ik persee U.S Government moest gaan volgen als een exchange student. Nou, eerst was ik daar niet zo blij mee omdat ik eigenlijk net gewend was aan alle lessen en studenten, maar uiteindelijk kan ik toch eigenlijk wel zeggen dat ik dit rooster veel leuker vind. :

1: Financial Algebra
2: Yearbook
3: U.S Government
4: Engels 3
Lunch
5: Marine Science
6: EMR (Emergency Medical Response)

Ik heb nu geen fotografie meer, maar EMR daarin leren we over dingen die je moet doen als je geblesseerd bent van een sport, en ik heb al wat dingen geleerd, ik had het niet verwacht maar ik vind het echt een hele leuke klas met super leuke studenten en leraar! U.S Government blijk ik ook heel intressant te vinden en leuker dan Geschiedenis, we leren vooral over de presidenten verkiezingen aangezien die nu bezig zijn.
Ik merk dat dit nu echt mijn vaste levensstijl geworden is, elke dag naar school, dezelfde vakken, dezelfde mensen, dezelfde gele schoolbus, softball practice, naar huis, huiswerk maken, Tv kijken met Allie en naar bed. In het weekend is het meestal gewoon uitrusten of gaan we down the hill om te shoppen en naar de film. Zo ben ik vorige weekzaterdag wezenshoppen, naar een speciale snoepwinkel geweest waar ze live hun snoep maken, en uit eten geweest bij een Italiaans restaurant.Ik ga dit leventje dan ook ontzettend missen.. ik ben er de laatste tijd heel erg mee bezig met wat ik nou wil in de toekomst, waar ik wil wonen, wat ik als mijn baan wil, etc. ondertussen heb ik mij dan ook ingeschreven en ben ik aangenomen (!!) bij het Media College in Amsterdam voor de opleiding Mediaredactiemedewerker, (ook wel bekend als: Media & Communicatie). Waar ik super blij mee ben, maar aan de andere kant toch ook wel weer verdrietig word als ik erover na denk dat ik volgend jaar niet meer in Amerika zal zitten.. want wat vind ik het toch een geweldig land.. Als ik dan over 6 maanden naarHollandia ga ga ik weg van huis op weg naar huis, want ik heb hier echt een 2e thuis opgebouwd.

Nu dat ik hier al bijna 6 maanden ben vind ik wel dat ik genoeg kennis heb opgedaan om een verhaal te schrijven over de verschillen tussen Nederland en Amerika,dit zal vast in elke staat/gastgezin weer anders zijn maar dit zijn echt dingen die ik ervaar, hier in the San Bernadino mountains in California.

Sporten
Sports zijn hier echt een big deal, vooral in high school. Er zijn zo veel verschillende sporten die je kunt spelen, en de meeste kinderen spelen een bepaalde sport dan ook al sinds ze 4 zijn. Daarnaast draagt iedereen dus dan ook zijn of haar sport t-shirts, truien, of jogging pakken naar school met het logo van zijn/haar sport. Zo zie ik dus bijvoorbeeld heel veelstudenten lopen met Rim Basketball of Rim Volleybal. Oh en het is echt waar, als die sporten een wedstrijd hebben lopen ze met hun jerseys op school, zo was het toen het Fall Sport seizoen was ook echt zo dat de football spelers in hun football jerseys liepen en de cheerleaders in hun cheerleader outftis, echt zoals in de film dus, ik vind het wel lachen. (pluspuntje: als ik softball wedstrijden heb moet ik dus ook mijn sotball jersey naar school dragen!!)

Luiheid
Amerikanen staan bekend om hun luiheid, maar is dat dan ook echt waar? Als het om school gaat: ja. School is hier echt appeltje eitje af en toe, zo mag je op toetsen dan ook gewoon aantekeningen gebruiken, en soms worden de antwoorden al de les van te voren met je besproken. Het huiswerk kan soms heel makkelijk en weinig zijn, maar toch zijn de meeste leerlingen dan nog te lui om het te maken. Maar als je dan weer naar de sporten kijkt: nee, dan zijn Amerikanen totaal niet lui!

Fastfood
Ik moet eerlijk toegeven dat ik het fastfood eten geen probleem vind, en het ook best wel mee valt. Ja Amerika heeft echt ontzettend veel fast food ketens, en gezond eten ze niet, maar het is niet zo dat elke maatlijd 3 x per dag uit hamburgers of taco's bestaan. Ze zien het hier gewoon als een simpele oplossing als ze van werk komen en geen tijd (zeg maar eerlijk: zin) hebben om te koken ;). Mijn gastmoeder probeerd alsnog zo veel mogelijk te koken, het enige hier is wel dat Amerikanen groente zien als diepvries groente uit een zak, en niet vers uit de supermarkt.

Auto's en Drive- in
Elke tiener hier rijd wel auto, vanaf dat ze 16 jaar zijn rijden ze naar school, de meeste gezinnen hebben dan ook zo'n 4 a 5 auto's in bezit. Als ik ze dan vertel dat je in Nederland pas mag rijden als je 18 bent en dat de meeste gezinnen 1 a 2 auto's hebben staan ze vet raar te kijken hahaha. Wel hebben ze hier voor alles, letterlijk alles een drive in, een drive in voor natuurlijk restaurants maar ook voor de starbucks, apotheken en ja zelf banken. Hing ik daar laatst uit het raam mijn geld te pinnen hahaha.

Liefde voor het eigen land
Persoonlijk vind ik dit toch wel iets moois, Amerikanen zijn zo ontzettend trots op hun eigen land.. in elk klaslokaal hangt een Amerikaanse vlag en zelfs midden op straat zie je ze soms hangen, elke ochtend doen ze dan ook The Pledge of Allegiance met hun hand op het hart en kijken naar de vlag. En ook bij sport wedstrijden (proffesionele en op school) gebeurd dit!
Daar kunnen we in Nederland nog van leren.

Wapens
Misschien weten jullie het al, maar wapens zijn hier makkelijk te koop, zo kan je ze bijv. makkelijk in winkels kopen, het is hier namelijk legaal om wapens in bezit te hebben. Als ik ze dan vertel dat ik dat maar raar vind kunnen ze daar zelfs geirriteerd op raken omdat dat weer met 'liefde voor het eigen land' te maken heeft en ze vinden dat dat iets is wat Amerika Amerika maakt.

Obama
Het valt mij hier heel erg op dat de meeste mensen hier president Obama maar niks vinden, en hem zo snel mogelijk weg willen hebben, ze vinden namelijk dat hij Amerika net als de Europese landen wil hebben, en dat idee vinden ze maar niks.

Zo, volgensmij heb ik jullie nou wel weer genoeg Amerikaanse kennis geleerd, Als jullie vragen hebben zijn die altijd welkom! Voor nu ga ik maar weer is naar binnen want het begint namelijk erg frisjes te worden, morgen begint er weer een nieuwe schoolweek en ga ik (ookal moet ik elke dag vroeg opstaan) er zoveel mogelijk van genieten!

Liefs uit Amerika,

Willemijn

Reacties

Reacties

Jan Willem

Howdy Willemijn, mooi om Amerika te zien door jouw ogen. Ik hoop dat je van de 2e helft van je verblijf net zo geniet als de eerste helft. Liefs, pap.

Opa jan oma ans

Met veel plezier en interesse je verhaal gelezen. We volgen de voorverkiezingen bij jullie,wordt het Hillerie Clinton? En dan die lekkere temp.,bij ons vandaag storm en regen en7.9 gr.Nog fijne maanden gewenst,geniet ervan.Liefs van ons opa en oma.

Yvonne

Hey my lovely daughter,
Wat heb je weer een leuk blog geschreven, ik heb het met plezier gelezen. Gelukkig kun je nog een aantal maanden genieten van America! Dat de Amerikanen trots zijn op hun land is wel duidelijk. Ik ben super trots op jou en wens je nog heel veel fun in the States! Dikke zoen, mama XXX

Mier

Wat een leuk verhaaltje! Nogmaals gefeliciteerd met je toelating op het Ma, dat zullen nog eens drie gekke jaren worden hahaha!

Hou van je gap, zie je snel x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active